Pelatihan Penggunaan Aplikasi Rumah Belajar Bagi Siswa Yang Ada di Desa Ubung Sebagai Sarana Belajar Mandiri di Rumah

  • Baiq Rina Amalia Safitri Universitas Pendidikan Mandalika
  • Pahriah Universitas Pendidikan Mandalika
  • Wirawan Putrayadi Universitas Pendidikan Mandalika
  • M. Fuaddunazmi Universitas Pendidikan Mandalika
  • Suryati Universitas Pendidikan Mandalika
Keywords: Training, Home Learning Application, Learn Mandarin,, Ubung Village

Abstract

The purpose of this service is to minimize the negative impact of the internet. Methods of implementing community service, including: Preparation of activities; The mechanism for implementing the activity, before going into the field, it is necessary to do a number of things as a form of preparation, including: (a) Collect data and verify students in Ubung village. (b) Socialization of the program to students in Ubung village regarding the service program plan and the characteristics of local students who will be involved in implementing the work program. The results to be achieved from this Community Service activity or program are as much as possible for the benefit of local students, namely having a learning homeapplication and creating independent learning for students by utilizing the learning home application to reduce the negative impact of the internet and increase motivation and increase student learning achievement. In conclusion, by utilizing the learninghouse application, it is hoped that it can provide technology and skills to students on how to use the learning house application, so that it can reduce the negative impact of the internet.

References

Amanda, Gita. (2020). Manfaat Penggunaan Teknologi untuk Pendidikan. (Diakses 23 Februari 2022, https://republika.co.id/berita/qjj68s423/manfaat-penggunaan-teknologi-untuk-pendidikan).

Dwihartanti, M., dkk. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran E-Learning Di Fakultas Ekonomi UNY. Jurnal Efisiensi – Kajian Ilmu Administrasi Vol. XV No. 2 Hal. 51-63.

Khausar. (2014). Pengaruh penerapan metode pembelajaran guru yang bervariasi terhadap peningkatan hasil belajar pada siswa kelas xi sma negeri 1 labuhanhaji timur aceh selatan. Jurnal Genta Mulia Volume V. Nomor 2.

Mudarya, I Nyoman. (2019). Kuantitas dan kualitas: era baru pendidikan indonesia. Jurnal Pendidikan Vol.06 No.3.

Mulyadi, Rindy. (2015). Pengaruh pemanfaatan elearning menggunakan “portal rumah belajar kemendikbud” terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam: kuasi eksperimen di SMPN 1 Lembang materi pokok sistem gerak pada manusia. Bandung: Tesis Program Kurikulum dan Teknologi Pendidikan, FIP Universitas Pendidikan Indonesia.

Nurhaerani, (2015). Pengaruh Model Direct Direct Instruction Berbasi Multimedia PhET terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Fisika Siswa. Skripsi IKIP Mataram.

Panji, Aditya. 2014. Hasil Survei Pemakaian Internet Remaja Indonesia. (Diakses 1 April 2020 https://tekno.kompas.com/read/2014/02/19/1623250/Hasil.Survei.Pemakaian.Internet.Remaja.Indonesia.)

Slamet, A. (2016). Pengembangan courseware pada materi sistem respirasi untuk pembelajaranfisiologi hewan. jurnal pembelajaran biologi: Vol.3 No.2

Sakti Dkk. (2012). Pengaruh model pembalajaran langsung (direct instruction) Melalui media animasi berbasis macromedia flash terhadap Minat belajar dan pemahaman konsep fisika siswa di SMA plus Negeri 7 kota Bengkulu. Jurnal Exacta, ISSN 1412-3617.

Warsita, Bambang. (2019). Pemanfaatan portal rumah belajar untuk meningkatkan kualitas belajar. Jurnal teknodik : Vol. 23 - Nomor 1.

Wright,N. (2010). “E-learning, outcomes and pedagogy”. Digital Civersity Conference.

Published
2022-12-12
How to Cite
Safitri, B. R. A., Pahriah, P., Putrayadi, W., Fuaddunazmi, M., & Suryati, S. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Rumah Belajar Bagi Siswa Yang Ada di Desa Ubung Sebagai Sarana Belajar Mandiri di Rumah. Bakti Sekawan : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 82-85. https://doi.org/10.35746/bakwan.v2i2.262
Section
Articles