Integritas Sistem Pembayaran Digital (QRIS) Bagi Pelaku UMKM
Abstract
To ensure that micro, small, and medium-sized enterprises (MSMEs) in Indonesia implement the Digital Payment System Integrity (QRIS), effective monitoring efforts involving social responsibility are required. The purpose of this dedication to the community is to find out how UMKM perpetrators understand QRIS integration and the problems they face. The implementation methods used include direct support, surveys, transaction monitoring, practical training, and understanding of QRIS and digital payment systems. Therefore, Commitment to the Society provides guidelines for implementing commitment initiatives in the community that focus on QRIS integration for small and medium-sized enterprises. (UMKM). In addition, this PkM will help to expand financial inclusion and inclusive economic growth in Indonesia.
References
Atahau, A. D. R., & Himaya, D. N. (2022). Adopsi QRIS oleh UMKM dengan Menggunakan Theory of Interpersonal Behavior. Performance: Jurnal Personalia, Financial, Operasional, Marketing Dan Sistem Informasi, 29(2), 125–139.
Atmojo, M. E. (2022). Pemberdayaan UMKM Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 378–385.
Awaluddin, A. (2024). Pengenalan Integritas Aplikasi Digital dalam Meningkatkan Kinerja Bisnis sebagai Upaya Mengefektifkan Manajemen. Jurnal Syntax Admiration, 5(1), 65–72.
Bachtiar, A., Sukirman, M. W. D., Ambarita, N. C., Nicolas, D. D. R., Cendrawati, V., & Salsabila, W. F. (2024). Penggunaan Qris Sebagai Sistem Cashless Dalam Meningkatkan Efisiensi Transaksi Umkm di UPN “Veteran” Jawa Timur. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Kreatif, 2(1), 140–146.
Bowo, F. A. (2023). Penguatan UMKM Melalui Pembayaran Digital: Strategi Digital Marketing Dalam Era Baru. Jurnal Perspektif-Jayabaya Journal of Public Administration, 22(2), 134–140.
Farhan, A., & Shifa, A. W. (2023). Penggunaan Metode Pembayaran QRIS Pada Setiap UMKM di Era Digital. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(2), 1198–1206.
Indrawan, R. (2023). Implementation of Digital Marketing Strategy and Preparation of Financial Reports for Oti Snack & Catering UMKM in Cimahi City. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 533–541.
Leatemia, S. Y., Sitanala, T. F., Batkunde, A. A., & Gainau, P. C. (2023). Pengaruh Financial Technology Terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 5(1), 271–280.
Natsir, K., Bangun, N., Attan, M. B., & Landias, J. S. (2023). Penggunaan Qris Sebagai Alat Pembayaran Digital Untuk Meningkatkan Produktivitas Umkm. Jurnal Serina Abdimas, 1(3), 1154–1163.
Nurjanah, Y. S., & Wibisono, T. (2023). Penerapan SAK EMKM berbasis Penggunaan QRIS dan Literasi Keuangan (Studi persepsi Pelaku UMKM Kuliner Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Ekonomi Akuntansi (JENSI), 7(2), 438–453.
Sholihah, E., & Nurhapsari, R. (2023). Percepatan Implementasi Digital Payment Pada UMKM: Intensi Pengguna QRIS Berdasarkan Technology Acceptance Model. Nominal Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 12(1), 1–12.
Copyright (c) 2024 Asmaul Husna, Andi Asy'hary J. Arsyad, Reny Amalia Permata, Chairi Nur Insani, Faiqotul Mala

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.